۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۵۹

گزارش مهر/

سرانه پایین مطالعه مولود به‌روز نبودن کتابخانه‌ها/ آموزش و پرورش اعتباری برای تجهیز ندارد

سرانه پایین مطالعه مولود به‌روز نبودن کتابخانه‌ها/ آموزش و پرورش اعتباری برای تجهیز ندارد

مشهد - خبر گزاری مهر: سرانه مطالعه در خراسان رضوی آمار قابل قبولی نیست، پایین بودن این رقم مولود عوامل زیادی از جمله عدم تجهیز و به روز نبودن کتابخانه ها در این استان به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار مهر،  کتاب  در بالا بردن سطح علم و دانش افراد نقش به‌سزایی دارد اما وقتی کتاب‌ها به روزنباشد دانشجو، دانش آموز و محققی که برای انجام مطالعه یا بحث تحقیق خود محیط کتابخانه را انتخاب می کند قادر به پاسخگویی به نیاز خود نبوده و انگیزه مطالعه خود را از دست می‌دهند.

مدیر کل کتابخانه‌های مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: طی مطالعات و تحقیقات انجام شده سرانه مطالعه در خراسان رضوی و در مشهد 67 تا 70 دقیقه در روز عنوان شده است که شامل تمام مطالعات روزانه و مجله و روزنامه می شود.

زهرا باقرزاده عنوان می‌کند: در سطح شهر مشهد 48 کتابخانه داریم که 26 تا از آنها نهادی و زیر نظر نهاد کتابخانه‌ها و 22 تای دیگر مشارکتی بوده و توسط نهاد کتابخانه‌ها و سازمانی که آن را تشکیل داده به طور مشترک اداره می شود.

وی می‌افزاید: آمار مطالعه نسبت به آمار جهانی پایین است ولی تمام تلاش‌ها برای بالا بردن آن است هر چند در محاسبه این سرانه خیلی از مطالعات حساب نشده است.

95 هزار عضو کتابخانه در سطح مشهد

باقرزاده ابراز می‌کند: در حال حاضر تعداد 70 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی و 20 تا 25 هزار نفر عضو کتابخانه‌های مشارکتی در سطح شهر مشهد هستند.

وی با اشاره به عضویت بیش از 500 هزار نفر دانش‌آموز در کتابخانه‌های مدارس اظهار می کند: اگر این آمارها و آمار عضویت‌های کتابخانه‌های آستان قدس را هم جمع کنیم روی هم آمار خوبی از عضویت داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های مشهد عنوان می‌کند: آمار مطالعه و کتابخوانی از سال 89 رو به افزایش بوده و کمیته مطالعه‌ای که با همکاری 30 ارگان و ریاست فرماندار مشهد تشکیل شده است در بالا بردن این آمار نقش مهمی داشته است.

باقرزاده تصریح می‌کند: رسانه‌ها و سازمان‌های مرتبط باید تلاش خود را در بالا بردن این آمار داشته تا از مهمترین دغدغه‌های رهبری که بحث کتابخوانی است حل شود.

به‌روز نبودن کتابخانه ها مانعی بر سر راه مطالعه

وی عنوان می‌کند: تجهیز و به‌روز نبودن کتابخانه‌ها یکی از موانعی است که در بالا بردن سرانه مطالعه نقش دارد که باید با همکاری همه ارگان‌ها و نهاد‌های مرتبط این مشکل هر چه زودتر بر طرف شود.

محمد تقی فخریان مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی هم در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: یکی از موضوعات خیلی مهم در معارف دینی به ویژه در سیره اهل بیت(ع) و امامان این است که به دستورات اسلام معتقد بوده آنها را باور داشته .و بدان عمل کنیم.

فخریان می‌افزاید: از مهمترین معارف و دستورات همه امامان بحث کتاب، کتاب خوانی و علم آموزی بوده است و اگر بخواهیم در این ایام محرم به ترویج آنها بپردازیم باید بدان معتقد شویم.

آموزش و پرورش بستر مناسبی برای ترویج کتابخوانی

وی ابراز می‌کند: همه امامان ما اهل مطالعه بوده اند و اگر ما بخواهیم این امر را در آموزش و پرورش که بستر مهمی است نهادینه کرده و آن را در بین دانش‌آموزان ترویج دهیم باید از همان دوره ابتدایی شروع کنیم.

فخریان می‌گوید: کتابخانه‌های کلاسی خیلی در امر بالا بردن مطالعه در بین دانش‌آموزان به ویژه در دوران ابتدایی موثر هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی عنوان می کند: باید کتاب و کتابخوانی در بین دانش آموزان به بحث گذاشته شود که این امر باعث بالا رفتن فن بیان، قدرت تکلم و همچنین بالا رفتن دامنه اطلاعات و ادبیات گفتاری در آنها می شود.

وی عنوان می‌کند: در حال حاضر از 9 هزار و 400 مدرسه در سطح استان پنج هزار و 800 تا از آنها دارای کتابخانه هستند و از 27 هزار کلاس ابتدایی 18 هزار تایشان کتابخانه کلاسی دارند.

520 هزار عضو در کتابخانه های مدارس

فخریان با بیان اینکه کتابخانه‌های کلاسی با هدف ترویج و بالابردن آمار کتابخوانی از سال 88 در مدارس شکل گرفته است می‌افزاید: در حال حاضر 520 هزار دانش آموز در مقاطع راهنمایی و دبیرستان عضو کتابخانه مدارس هستند.

وی اذعان می‌کند: از مهمترین مشکلات بر سر راه ترویج کتابخوانی به روز نبودن کتابخانه ها است که باید برای حل آن اقداماتی انجام شود.

فخریان می‌گوید: بهترین راه حل برای به روز کردن کتابخانه‌ها ترویج فرهنگ اهدای کتاب در بین دانش آموزان، خانواده‌ها و و دستگاه‌های معین فرهنگی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی می‌افزاید: دستگاه‌های معین مانند اداره اوقاف، اداره ارشاد اسلامی، سازمان کتابخانه‌ها و اداره تبلیغات اسلامی باید در راه تجهیز کتابخانه‌ها وارد عرصه شوند.

وی عنوان می‌کند: آموزش و پرورش به تنهایی قادر به تجهیز کتابخانه های مدارس نیست و نیاز به همکاری سازمان ها و ارگان های مرتبط برای به روز رسانی دارد.

آموزش و پرورش اعتباری برای تجهیز کتابخانه ها ندارد

فخریان نظهار می‌کند: برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس سال گذشته اعتباری در اختیار آموزش و پرورش قرار نگرفت و امسال هم هنوز بودجه ای در اختیار گذاشته نشده است.

وی عنوان می‌کند: فقط از سرانه دانش‌آموزی که آن هم امسال رقم ناچیزی است می‌توان برای تجهیز کتابخانه‌ها استفاده کرد و کمک‌های جانبی خانواده‌ها و سازمان شهرداری می تواند در این امر موثر شود.

کمک و اهدای کتاب صرفا توسط خانواده های دانش آموزان نمی تواند در تجهیز و به‌روز رسانی کتابخانه‌ها نقشی ایفا کند چرا که کتاب‌هایی که اهدا می‌شود تاریخ به روزی هم ندارند.

برای تجهیز و به روز رسانی و در نتیجه با لا بردن انگیزه مطالعه و کتابخوانی باید همه سازمان‌ها و نهاد های مرتبط با کتاب با هم همکاری داشته و سهم خود را در آن ایفا کنند.

-----------------------------

گزارش : ملیحه زرین پور

کد خبر 2176444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha